مورفیوس و تختی از گلهای خشخاش

در بهترین زمان می نویسم زمانی که اگر سرم را به دیوار تکیه بدم خواب راحت مرا می برد گاهی وقتها فکر می کنم معتادها هم ممکنه مثل من دنبال همین رویا در بیداری باشند . فکرش مرا یاد افسانه مورفیوس میاندازد: ایزد رویای یونانی ها . از بین همه خدایان و ایزد بانو ها   مورفیوس نسبت به بقیه  شخصیتی جذاب  دارد  . یکی مورفیوس و یکی هایدس : خدای مردگان و یکی از سه برادر اصلی المپیوس .

 مرفویس اما از غالب خدایانی که در زمان بت پرستی به شدت  شبیه  بودند به یک پدر / مرد قوی با قدرتهای خارق العاده و البته دارای زنهای مختلف :مثل زئوس  خارج می شود و به شخصیتی که شاید شاعر ها و فلاسفه آن زمان داشتند یا می خواستند داشته باشند نزدیکتر است . افسانه ها در باره ی او زیاد هستند و حتی شخصیتش وارد کتابهای مصور هم شد . مورفیوس افسانه ها می تواند صدا و قیافه همه انسانها  تقلید کند و در خواب آنها ظاهر شود به این ترتیب که همیشه همراه خودش کیسه شنی که هر دانه شن یک رویا ست را حمل میکند . اما خودش در درگاهی جدا از المپیوس زندگی می کند خانه اش به روایتی توسط یک گرفین ( موجودی شبیه شیر دال ) و یک اژدها و به روایت دیگری سیمرغی محافظت می شود . 

از تفاوتهای دیگری که مورفیوس با بقیه خدایان دارد تجرد اوست و در این زمینه مرا به یاد خدای عاشق پیشه و ترسناک هایدس می اندازد گرچه که هایدس حداقل یک زن داشت مورفیوس غالباً تنهاست و فقط  آیریس که ایزدبانوی  پیام های بین خدایان محسوب می شود گهگاهی به او سر می زند اما رابطه آنها گویا  هیچوقت جنبه عشقی به خودش نگرفته بود.

همین باعث می شود که این شخصیت متفاوت و خاص بیشتر سوال برانگیز شود . کسانی که تخیلشان مسئول تولد مرفیوس است چه تفکری داشتند چه گونه آدمهایی بودند که در ذهنشان خانه یک خدا و کتابخانه عظیمش در  تنها یی با ردایی ارغوانی  تیره بدون همسر و فرزندان ,  شکل گرفته و به وادی پرستش راه یافته است . 

گر چه در بعضی از متنها دیده ام که شخصیتی شر دارد و کارش آزار آدمیان است اما از طرفی خدایی که قدرتش در حد تایتانها متصور شده معمولا رفتار خدایان شیاد (trickster) مانند لوکی یا آنانسی یا کایوتی را ندارد . 

پس امشب اگر در خواب خود را در کتابخانه ای عظیم یا بر روی تختی از گلهای خشخاش پیدا کردید بدانید که مهمان مورفیوس هستید اگر نه امشب هم مثل شبهای گذشته بدون هیچ سِحر و رازی صبح می شود .

 پیوست : کلمه مورفین از نام همین خدا برگرفته شده , و البته فعل (morphing) که تقریبا تغییر شکل دادن معنی می دهد  و حتی متالیکا آهنگ (enter the sandman ) را بر اساس همین اسطوره و خوابها و کابوسهای مرد شنی یا مورفیوس خوانده اند .

نظرات 4 + ارسال نظر
الهام شنبه 30 فروردین 1399 ساعت 09:23 https://yanaar.blogsky.com/

سلام ... من از تمام این داستان اون کیسه شن پر از رویا را می خواهم.

منم همینطور

beny20 جمعه 29 فروردین 1399 ساعت 21:25 http://beny20.blogsky.com

قاطی کردم چی به چیه ،
ولی خب خوب بود

سلام بنی خان . خلاصه من عاشق این اساطیر و افسانه های خدایانم .همین .

د جمعه 29 فروردین 1399 ساعت 08:21 http://Mountain2018@gmail.com

مرحبا

مرتضی جمعه 29 فروردین 1399 ساعت 03:14

عزیزم :

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد